Pages

Sunday, June 7, 2015

kerja part time

Bismillah


Okay, hari nie aku nak happdatee pasal kisah kerja aku. And as everyone know, everytime holiday, aku mesti kerja. Kahkah. so hari nie aku nak cerita kat korang pasal kerja aku, macam mana aku dapat kerja and tengoklah apa lagi yang aku nak type.

aku tak boleh sangat duduk rumah. aku kene ada benda nak buat. boleh jea kalau nak keluar hari hari. kereta ada semua ada. tapi duit pun mesti ada enn. aku kalau takde duit je minta ibu ayah duit. memang lah dapat jea duit belanja tu, tapi taikkan hari hari nak mintakkan. tak manis. kita dah dewasa, kene fikir semua nie. hahahahahhaha luls

and aku tak suka duduk rumah. memang lah aku suka masak suka makan, tapi kau boleh fikir tak, tkkan aku 24 jam nak masak jea kan. mesti banyak masa untuk aku berfikir. korang pun boleh rasa apa yang aku fikir kaaannnn. nanti bila aku fikir aku nangis. luls


Sekarang aku dah 19. Cehh padahal baru hari nie. Okay, aku start kerja masa aku 18. After spm. Masa tu excited gilaaaaa nak kerja. Tapi ibu tak bagi siutt. tapi ahhh aku peduli hape. hahahahah, aku usaha tau carik kerja. aku jalan jalan kat mall semua. lepas tu jumpalah vacation

first.
kedai baby.
best kerja sini. hari hari hadap baju cumels cumels sambil membanyangkan masa depan. kahkah.
macam mana aku boleh kerja situ?
masa tu aku jalan jalan dengan ibu, nampak vacay kat kedai tu, aku pun tanya, ibu yang tanayakan sebenarnya. lepas tu di suruh tinggalkan number. then a few days later, orang tu call. suruh datang iv,
aku dtang pakai tshirt biasa dengan tudung hendooonn jewww.

lepas tu dia tanya aku itu ini. aku pernah tulis entry pasal nie. scroll sampai bawah lah. malas nak type
best sangat kerja sini. aku kan suka budak. tapi budak budak tu mesti bawah umur 5 tahun dan tak mengada. kalau tak, memang aku sebat ahh budak tu. everytime customer datang ea, mestilah bawaak anak kecilkan, yang bestnya aku lah yang layan budak budak tu. sebab ada lagi sorang pekerja. akak tu dah kahwin so dia lah yang layan ibu bapa sekalian. aku main kejar kejar jea dengan budak budak tu. as simple as that, gaji pun masuk.
lepas tu aku kerj 4 hari jea wehhhhhhh. sedih tak? sebab? aku ada tulis jugak. pergi scroll sana

second.
tadika.
tadika nie tadika aku masa kecik kecik dulu. aku ada story pasal sejarah tadika nie. juga dalam entry sebelu sebelum nie. macam mana aku boleh berada di sini?\
cik ima, cikgu aku masa tadika kat situ dulu, dia yang cakap kat ibu suruh cakap kat dak ika, kerja jaga budak kat sini. macam macam kenangan duhh kat sini.
macam macam jadi.

pasal budak kencing dalam seluar masa tu aku sorang jea yang ada. pernah jugak ada budak berak kecing dalam selua, tapi biasa cikgu lain yang settle kan. tapi ada sekali nie , aku sorang jea yang ada, boleh pulak budak tu kencing dalam seluar, atas tilam lak tu. eeee aku dah lah tak boleh buat benda benda macam nie, aku amek mop, bersihkan apa semua sambil berlinangan air mata. omg aku serious tak boleh duhhhh buat kerj kerja berak kencing nie.

pasal sampah tak hape semua tu aku selalu cerita kat budak budak nie dalam group wws aku. well, tity bukan penyabar sangat kannnnn.
lepas tu, aku tak suka gila minum susu. so aku tak reti nak buat susu budak. masa tu macam biasa, aku tinggal sorang. lepas tu aku kene buat susu untuk dyorg. lepas tuuu aku serious tak reti. luls.
aku pun text  Iz. i asked him how lepas tu dia ajar satu satu
"u letak susu berapa sudu, letak air panas, u bla bla bla"

lol kan tak reti buat susu? hahahahaahahhahaah terpaksa jatuhkan ego tanya member. laki pulak tuhhh.
aku duk jaga budak, ajar abc, ajar mewarna, ajar mengaji, sampailahhhh  aku nak masuk U.  bulan 5 aku berhenti.

third
cashier\
masa nie aku cuti sem. lepas tu, aku kan tak boleh duduk rumah. aku pun berusaha cari kerja. aku nak kerja tapi malas nak cari. jadinya, aku pun pergi lah mall.
kau tahu tak. dari kecik aku memang nak jadi cikgu, lepas tu aku nak sangat rasa jadi cashier.
aku pun pergilah mintak jadi cashier.
orang selalu cakap.biasa kalau cashier nie dia akan pilih yang cantik cantik hensem hensem jea. aku pun okaylah, masa mohon tu tak berharap pun. sedihhh tauuu tak cantik nie. sellau kene pinggir.

aku pergi mall tu, tanya guard mana nak mintak kerja. lepas tu guard tu tunjuk direction. so aku pun pergi lah. aku kan independent. aku bawak sijil spm apetah lagi natang. leps tu tiba tiba dapat jadi cshier sebab masa tu dyorg nak sangat cashier.

cashier punya gaji memnag banyak sikit. kau bayangkan leeee.cahshier tu department first yang bukak and last yang tutup. banyak jugak lah OT. lepas tu aku kenal dengan ramai orang

apa yang aku belajar masa jadi cashier. kalau kau cantik, kaunter kau slelau que. maksudnya ramaiiii jeeeee. tapi kalau tak cantik, kerja kau duduk jelaaaaa. hahaha

lepas tu, biasa lah kan. customer mest ingat kau kalau dia selalu datang. alaa macam macam macam jenis lee manusia kau boleh jumpa.
mujur aku nie dikurniakan sifat suka senyum. erkkk hahahaha jadinya potensi aku nak gaduh dengan customer tu kurang sikt. sebab customer pun tak sampai hati nak marah ennn.

lepas tu enn, aku nie cashier jea pun. tapi entah pahal tah. tak sampai sebulan kerja, satu mall kenal. bhahahahahaahhahaah

akak cashier lain pun duk perli "akak nie dah lebih setahun kerja, takde orang pun kenal, kau  tak sampai sebulan, semua dah kenal. ewah ewah ewah" lol kannn?
haha

entah cane tah tiba tiba boleh femes.
masa aku mula mula masuk kerja enn. ada dua orang jea 18 tahun. aku dgn sorang mamat tu. disebabkan semua tua, aku pun panggil lah dyorg akak dan abang dan bahasa kan diri "kita" acah sopan sikit, tempat orang

lepas tu, aku masuk masuk jea dah rapat dengan akak akak. so gangster sikit ahhh. hahaha tapi supervisor aku tak tahu pun Atika tu aku. so setiap kali nama atika naik, dia marah orang lain.haha kesian.

ohh, aku femes sebab, maklum lah, remaja, muda lagi pulak tu kaan , masa aku masuk tuhh, ada sorang mamat nie. dia DA. dia lee, tiba tiba nampak aku, pergi pandang pandang lepas tu kirim kirim salam. lepas tu aku puunn single kot. ahahahahahhah tak tak. masa tu aku kene jaga kaunter bahgian luar. memang takde orang pun. so dia pun dengan beraninya pergi lepak tempat aku. sebab aku bosan, aku borak jelee dengan dia. lepas tu dia ada bagi note tau, siap tinggalkan number phone. lol

lepas tu lagi lol nya dia boleh pulak tunggu aku setiap kali waktu balik. jadi workers lain yang lalu lalang pun selalu nampak dia tunggu aku. dia tu DA, femes, selalu masuk pejabat, satu mall kenal dia. apa lagi, riuh lah sekampung "si DA tu, dengan budak cashier baru, hari hari tunggu balik"

lepas tu tak sampai sebulan pun, aku pun berhenti. berakhir lah kisah kami. kahkah

4th\
 jaga kedai
kedai tu macam kedai runcit. dalam mydin. baru brhenti last week. aku cuti dua bulan, tiga minggu terakhir baru cari kerj sebb dah tak tahan duduk rumah.
aku pun, tiba tiba dapat pulak kerja

boss tu desperately nak pakai pekerja. masa tu ibu kata takpayah tapi akukesian. aku punnnnn kerja lah
boss kat situ india. tapi macam tahi sikit. semua kerja aku kene buat. ada dua pekerja sebenarnya. lagi satu india. perempuan. okay jea dia tuhhh. boss aku jea tak okay

masakan tidak, pekerja dia semua berhentiiiiiii.
dia jahat duhh.
aku cerita nie sebab nak suruh korang berhati hati.
kau bayang kan, semua supplier yang datang semua duk"ehh pekerja baru lagi" hahahahahah teruk enn.
memang best, semua supplier datang especially spplier gula-gula kapas. dia bagi aku free jea tauu. tapi dia datang seminggu sekali jea. aku kerj dua minggu. sekali jea jumpa dia. pakcik tu siap offer"awak ikut pakcik balik kedah lah. kita pergi kilang gula gula kapas" favorite duhhh benda tuhh. haha
best tauu jumpa supplier nie. semua free. hahahahaha

okay boss aku apa apa jea dia suruh aku. mungkin aku salah step, aku tertunjuk rajin pulak depan dia. habis dah semua kerja dia aku kene buat. fail fail dia pun aku yang betulkan. tahii

pekerja sebelum tu ramai berhenti sebab dia tak bagi gaji. terukkan?
dia panas baran jugak. selalu marah workers dia. masa aku kerja tuh, orang sekeliling semua pesan, nanti gaji dia tak bagi lah itu lah ini lah.

lepas tu, sebab aku nie student, aku tak lee bodoh macam dia fikir tuuu, dia dah le tak bagi aku berhenti. aku geram, masa dia call tu, aku marah dia.  masa tu aku nekad, aku nak berhenti masa tu jugak. sebab dia tak kasi aku berhenti, aku punnn text jea dia, aku last hari tu, aku amek gaji dari sales. lepas tu aku blah. dia call aku pun tak hangkat. tu jea

a few tips masa nak cari kerja.
1) selagi kau jumpa vacation, kau tinggalkan jea phone number. sebab, nama jea suruh tinggal kan number, tapi percayalah, dyorg takkan call balik. kahkah sebab tu kene banyak cari
2) masa kau iv kerja tu, jangan caap kau part time sebab mana ada orang nak cari worker sekejap jee. kalau boleh biarlee tahan lama
3) masa iv senyum, confiident, tunjukkan yang kau boleh majukan perniagaan mereka. luls sebenarnya bila senyum, kita akan lebih kelihatan menawan, jadinya, mudahlah menarik hati si interviewer tuuu
4) kenal pasti sejarah tempat kerja. jangan sampai kene tipu. taku at the end of the day, penat penat kerja, gaji tak dapat.

okay dah tu jea. sebab gua dah ngantuk.

No comments:

Post a Comment